jueves, 21 de julio de 2011

African Report, Reporte Africa

Circular
Julio 2011 #15
Noticias
Fotos y videos
Colocamos las fotos de Africa en el Blog Pusimos algunos de los videos de Africa (Entrevistas de Ghana, Mali, Cameron, Zimbabwe y Suráfrica) en
 
 

 
 

 
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En este circular se detallan los siguientes asuntos:
  1. El Informe sobre Ghana, en Tamale, 10 y 11 de junio 2011
  2. El informe sobre Burkina Faso y Malí viaje, del 12 al 19 de junio 2011
  3. Noticias de África: el maravilloso ejemplo de Wangari Mathai de Kenia

1. El Informe sobre Ghana, en Tamale, 10 y 11 de junio 2011

Nos gustaría dar las gracias desde el fondo de nuestros corazones al señor Alhassan Abdul Latif, Krajacic Manuela, Geiger Ingrid, Geigerle Gabriele y  María Fitzer, así como todas las organizaciones y personas que nos ayudaron con la tremenda organización del evento de Ghana.
Contacto en Tamale: a.lateef62 @ yahoo.com (Abdul Lateef).

Llegué el lunes 06 de junio al aeropuerto de Accra, Lateef y Manuela amablemente me esperaron. Luego viajamos juntos en autobús a Tamale, una ciudad situada en la parte norte de Ghana, donde el evento se llevaría a cabo.

El evento tuvo lugar el viernes 10 y sábado 11 de junio en el Salón de Profesores de Ghana, una sala muy grande y agradable. El evento resultó ser bastante impresionante, más de 300 personas llegaron sólo el primer día y unos 200 el segundo día. Durante ambos días hubo numerosos niños y adolescentes de diferentes escuelas.

Foto: Tamale eventos, Ghana, 10 de Junio 2011. Grupo cultural de la escuela de Tamale
El evento fue increíblemente vivo con música y danza, y numerosas intervenciones y actividades, incluyendo las hermosa danzas locales africanos interpretados por el Grupo Cultural de la Escuela Internacional de Tamale. El imán de la mezquita de Tamale dio la oración musulmana de inauguración, y la oración de clausura fue realizada por un estudiante católico.
Foto:
Más de 20 "orbes" pueden verlos (en el segundo dia del evento)
El presidente del evento fue la señora Hajia Samata Gifty Bulcari, y contó con la presencia de diversas autoridades como el Director de Educación Metro de Tamale y varios jefes.
Mi presentación fue sobre los siguientes temas:
  1. ¿Quiénes son los niños de hoy en día? ¿Cuáles son sus características? ¿Cómo aprenden?
  2. ¿Herramientas prácticas para la Educación Integral?
  3. Educar...... ¿qué es?
  4. El concepto de Educación-Multi-Social para el futuro del planeta
Una vez más, gracias a todos, organizadores, participantes y patrocinadores por su gran apoyo.
Mientras que en Tamale, tuve la oportunidad de entrevistar a:
  1. Lateef padre, señor Alhassan del pueblo de Jana
  2. Abdul Lateef, junto con su escuela de la comunidad de Jana
  3. Sra. Jane Alhassan, Director de la Escuela Alhassan Gbanzaba Memorial de Tamale

  4. Foto: Escuela auto organizada de Jana.
El martes 7 y miércoles 8, visité el pueblo de Jana y la escuela auto-organizado de Lateef, además de una escuela pública y privada en Tamale, así, como la Escuela de Milagro, la Escuela Internacional y el Centro Estatal de Formación para Profesores de Tamale. Estas visitas culminarón con la visita al Centro de Gestión de la Educación Metro de Tamale.
Foto: Tamale Metro Education Direction 
de izquierda a derecha Mrs Hajia Samata Gifty Bulcari, Mr. Alhaji A.S Abdul Raman, Director de Metro Education of Tamale, Hajia Maria Mahama, Headmistress, Noemi Paymal y Alhassan Abdul Latif.

2. Informe sobre viaje a Burkina Faso y Malí, del 12 - 19 de junio 2011

Posteriormente, viajé con mi hijo, Kanduash, en autobús de nuevo desde Ghana a Malí, a través de Burkina Fasso. Fue un viaje de tres días. Me gustó Malí tanto que incluso me hizo sentirme triste cuando me fui.
Malí fue el centro de la gran civilización del imperio de Malí y el Imperio Shongay.
El Imperio de Mali o el imperio mandinga o también conocido como Manden Kurufa era un imperio de África Occidental de la mandinga, que gobernó de c. 1230 a c. 1600, seguido por el Imperio Shongay. Era el momento de gran floreciente cultural, centrado en la famosa ciudad de Tombuctú y Djene conocidos por sus grandes centros de conocimiento.
No hubo ningún evento organizado en Malí, pero pude visitar a mi otro hijo, Matthew, que está entrenando con el Cuerpo de Paz para poder trabajar en un pueblo Dogon durante dos años para mejorar el saneamiento de su agua. Por lo tanto, me gustaría agradecer al equipo del Cuerpo de Paz de Dialakorobougou Kobalakoro y por haberme permitido asistir a sus clases y por introducirme a las escuelas locales donde hice varias entrevistas con el señor Bocar Bocoum, Director del Programa de Educación de Cuerpo de Paz y de María Telly, profesor de Educación para la Paz Corp, y a todos los maestros de mi hijo. Tomé algunas clases de Dongonés en Tomokan, además de clases sobre su cultura, ética, diálogo intercultural y respeto por los ancianos (Me gustó mucho esta clase !!!), la higiene de la alimentación, etc ... las clases fueron orientadas pedagógicamente y pude aprender algunas herramientas educativas nuevas.
Toda la experiencia fue maravillosa, y estoy muy agradecido a mis anfitriones de Dogon por su encantadora hospitalidad y por compartir tantas historias conmigo.

Foto: Ebe Aramu, esposa y familia, Dialakorobougou, 14-19 junio 2011.


Foto, clases bajo el arbol de shade
Todo fue muy interesante. He visitado algunas escuelas e hice otras entrevistas a:
  1. El señor Aly Koumare, Director General de la Ecole d'Dialakorobougou e Petite Sección de l 'de
  2. Monsieur Bocar Bocoum, Director Ejecutivo del Programa de Educación del Cuerpo de Paz
  3. María, Telly, profesor de los Programas de Educación para la Paz Corp.
Toda mi gratitud a todos ellos y para el equipo de Paz Corp! Iniché!
Los niños en África y su educación
Los profesores comentaron que:
- Los niños son muy curiosos
- Los niños aprenden muy rápido !!!!!!!
- A Los niños les gustan hacer las cosas por su cuenta
- Los niños son alegres y muy abiertos
- Los niños respetan la naturaleza (que como las plantas y los árboles)
- Los niños son creativos

El mayor esfuerzo en África sería la implementación de un curso de formación para profesores y proporcionar material adecuado, ya que el sistema educativo en su conjunto sigue siendo la copia de la educación británica (en Ghana) y los franceses (de Malí) del siglo XIX y XX. Y, con el fin de poder valorar el conocimiento local. Bueno, sí, todavía queda mucho por hacer! Sin tomar en cuenta la mejora de los alimentos, agua potable, casas...

Aprendí mucho de ellos sobre valores, el respeto hacia las personas mayores, la cortesía, saludos genuinos, la importancia de la risa (el hecho de ser feliz es un deber), la falta de estrés, la alegría por vivir y compartir... Me encantó África y dejar este continente mágico fue muy difícil y triste.

3. Noticias de África, el maravilloso ejemplo de Wangari Mathai de Kenia

Más tarde, leí la historia de esta admirable mujer, Wangari Mathai de Kenia. Una historia que me gustaría compartir con todos ustedes. Leí sobre ella en el libro de Félix Finkbeiner (Árbol por Árbol, puedes descargarlo gratis en http://www.plant-for-the-planet.de) y se convirtió en un ejemplo para mí!
Wangari Muta Maathai (nacida el 1 de abril de 1940 en Nyieri, Kenia) es una activista política y ecologista keniana. En 2004 recibió el Premio Nobel de la Paz por "sus contribuciones al desarrollo sostenible, a la democracia y a la paz". Es la primera mujer africana que recibe este galardón. La doctora Maathai es además miembro electo en el parlamento y ministra de Medio Ambiente y Recursos Naturales dentro del gobierno presidido por Mwai Kibaki.


Foto: Maathai y U.S. Senador Barack Obama en Nairobi 2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Wangari_Maathai

Foto Arbol Baobab en Burkina Faso con mi hijo Kanduash
Revisión de textos y traducciones
Agradecemos a
Claudia Brambila por la revisión del inglés
David Collins por la traducción del inglés al español
Y a Sergio Laura por el diseño y el envío de las circulares y boletines.
Esta circular es un servicio de Pedagooogía 3000. Si desea:
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2011 Pedagooogía 3000 ®
 
 

Circular
July 2011 #15
News
Picture and videos
Photos of Africa can be viewed at Blog We have downloaded as well, some of the videos (Interviews made in Ghana, Mali, Cameroon, Zimbabwe and South Africa) at  www.livestream.com/emane
 
 

 
 

 
English    Español
The following matters are detailed within this circular
  1. The Report on Ghana's event, in Tamale, 10th and 11th June 2011
  2. The Report on Burkina Faso and Mali trip, from 12th to 19th of June 2011
  3. News of Africa: the wonderful example of Mathai Wangari from Kenya

1. Report on Ghana's event. Tamale, 10th and 11th June 2011.

We would like to thank from the bottom of our hearts, Monsieur Alhassan Abdul Latif, Manuela Krajacic, Ingrid Geiger, Gabriele Geigerle and Mary Fritzer as well as all the organizations and people who helped with the tremendous organization of the Ghana's event.
Contact in Tamale: a.lateef62@yahoo.com (Abdul Lateef).
I arrived on Monday 6th June at the airport of Accra, Lateef and Manuela were kindly waiting for me; we then travelled together by bus to Tamale, a town located in the northern part of Ghana, where the event would take place.
The event took place on Friday 10th and Saturday 11th of  June at the Ghana Teachers Hall, a very big and nice Hall. The event proved to be pretty impressive as more than 300 people came simply on the first day and about 200 on the second day. Both days included children and teenagers from different schools.

Picture: Tamale event, Ghana, 10th of June 2011. Performance from the Cultural Group of the International school of Tamale
The event was incredibly alive with music and dance; with counted on many speeches and activities, including the beautiful local African dances performed by the Cultural Group of the International School of Tamale. The Imam of the Mosque of Tamale gave the Muslim prayer and the closing prayer was done by a Catholic student.
Picture:
More than 20 "orbs" can be seen in this picture with Lateef, (on the second day of the event.)
The Chairman for the event was Mrs Hajia Samata Gifty Bulcari, and the event was honoured with the presence of various authorities as the Tamale Metro Education Director and several chiefs.
My presentation was about the following themes:
  1. Who are the children of nowadays? What are their characteristics? How do they learn?
  2. Practical Integral Educational Tools?
  3. Educate...... what would is it for?
  4. The concept of Multi-Social-Education for the future of the Planet
Again, thank you all, organizers, participants and sponsors for your kind support.
While in Tamale I had the opportunity to interview:
  1. Lateef's father, Mister Alhassan of the village of Jana
  2. Abdul Lateef together with his community school of Jana
  3. Mrs Jane Alhassan, Headmaster of the Alhassan Gbanzaba Memorial School of Tamale
    Picture: Self-organised school of Jana.
On Tuesday 7th and Wednesday 8th, I visited the village of Jana and the self-organised school of Lateef and a public and private school in Tamale as well, including the Miracle School, The International School and the State Training Centre for Teachers of Tamale. These visits finished with the visit to the Tamale Metro Education Management Centre.
Picture: Tamale Metro Education Direction
From left to right Mrs Hajia Samata Gifty Bulcari, Chairman for the event , Mr. Alhaji A.S Abdul Raman, Manager Director of Metro Education of Tamale, Hajia Maria Mahama, Headmistress, Tamale Girls SHS, Noemi Paymal and Alhassan Abdul Latif.

2. Report on Burkina Faso and Mali trip, 12th to 19th of June, 2011

Afterwards, I travelled with my son, Kanduash, by bus again from Ghana to Mali, passing through Burkina Fasso. It was a three day trip. I liked Mali so much that it even made me feel sad when I left.
Mali was the centre of the grand civilization of the Mali Empire and the Shongay Empire.
The Mali Empire or Mandingo Empire or also known as Manden Kurufa was a West African empire of the Mandinka, which ruled from c. 1230 to c. 1600, followed by the Shongay Empire. It was the time of remarkable flourishing culture, represented by the famous town of Timbuktu and Djene known both for their great centres of knowledge.
There was no event organised in Mali but I visited my other son, Matthew, who is training with the Peace Corp to be able to work in a Dogon Village for two years to improve their water sanitation. So, I would like to thank the Peace Corp team of Dialakorobougou and Kobalakoro for allowing me to attend their classes and for introducing me to the local schools where I did several interviews to Monsieur Bocar Bocoum, Director of the Education Program Peace Corp and to Mary Telly, professor of Education Peace Corp, and to all of my son's teachers. I took a few Dongon's languages classes at Tomokan, also classes of culture, ethic, intercultural exchanges and the respect for the elderly (I really liked this class!!!), food security, etc… the classes were pedagogically oriented and I was able to learn some new educational tools.
The whole experience was wonderful, and I am very thankful to my Dogon hosts for their lovely hospitality and for sharing Dogon stories with me.

Picture: Ebe Aramu, his wife and family, Dialakorobougou, 14-19 of June 2011.


Picture, classes under the shade of a tree
Everything was very interesting. I visited some schools and made further interviews:
  1. Monsieur Aly Koumare, Managing Director of d'e Petite Section de l ´ecole de Dialakorobougou
  2. Monsieur Bocar Bocoum, Managing Director of the Peace Corp Education Program
  3. Mary Telly, professor of the Peace Corp Education Programs.
All my gratitude to all of them and to the whole Peace Corp Team!!! Iniché!
The kids in Africa and their Education
The teachers commented that:
  1. Kids are very curious
  2. Kids learn very fast!!!!!!!
  3. Kids like to do things on their own
  4. Kids are joyful, very open
  5. Kids respect nature (they like the plants and the trees)
  6. Kids are creative
The biggest effort in Africa would be to implement a good training course for teachers and provide them with proper material; since the education system as a whole is still copying the British (in Ghana) and the French (in Mali) education of the 19th and/or 20th centuries. And, in order to be able to value the local knowledge. Well, yes there is still a lot to do!! Without even considering food, clean water, shelters…
I learned a lot too, about values, genuine respect for the elderly people, courtesy, genuine greetings, laughing (the fact of being happy is a must), to not stress, to be alive, joyful and to share… I really loved Africa and leaving this magical continent was very difficult and sad.

3. News of Africa, the wonderful example of Mathai Wangari from Kenya

Later on, I read the story of this admirable woman, Mathai Wangari from Kenya. A story that I would like to share with all of you. I read about her Felix Finkbeiner`s book (Tree by Tree, free to download from http://www.plant-for-the-planet.de) and she became such an example for me!!!
Wangari Muta Maathai (born April 1, 1940 in Ihithe village, Tetu division, Nyeri District of Kenya) is an environmental and political Kenyan activist. She was educated in the United States at Mount St. Scholastic and the University of Pittsburgh, as well as the University of Nairobi in Kenya. In the 1970s, Maathai founded the Green Belt Movement, an environmental non-governmental organization focused on planting trees, environmental conservation, and women's rights. In 1984, she was awarded the Right Livelihood Award, and in 2004, she became the first African woman to receive the Nobel Peace Prize for "her contribution to the sustainable development, democracy and peace." Maathai was an elected member of Parliament and served as the Assistant Minister for Environment and Natural Resources in the government of President Mwai Kibaki between January 2003 and November 2005.

Picture: Maathai and then U.S. Senator Barack Obama in Nairobi in 2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Wangari_Maathai

Picture Baobab tree in Burkina Faso with my son Kanduash
Translation and Revision of text
We thank
Claudia Brambila Young for the revision of the English documents
David Collins for the translation from English to Spanish
and Sergio Laura for the design and electronic delivery of the circulars and newsletters.
Esta circular es un servicio de Pedagooogía 3000. Si desea:
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